Ljetni festivali svih vrsta i modela uobičajena su turistička slika većine destinacija u kojima i mediji pronalaze štofa za što bolju turističku priču ali i promociju domicilne destinacije iza koje obično stoje i turističke zajednice ili javne institucije svih razina.
Tako smo svjedoci pa često i kritičari raznih pojavnosti o kojima se priča u stanovitoj tajnosti ili pak u kafićkim ćakulama, posebno ako nismo zadovoljni kako iz osobnih tako i kolektivnih razloga. Uz recentno otvaranje Pelješkog mosta, Dubrovačkih ljetnih igara, Skokova sa Starog mosta u Mostaru, splitske Ultre, filmskih festivala ili pučkih fešta, a sve u organizaciji Dinarskog čovjeka, jedna se manifestacija ipak izdvaja a koja uz ljudsku ima i onu ruku Svevišnjeg.
Iako neizravno, jer i nisam tako mlad, ali me uvijek iznova inspirira MLADIFEST 2022. koji se po 33. PUT priređuje u Međugorju, globalno poznatom hodočasničkom pa i turističkom mjestu.
Možda su i ove 33 godine, simbolično vezane za Kristov ovozemaljski život, prigoda da se ovaj impresivni imidž ukomponira u bolju sliku cijele regije koja gravitira ovom relativno malom, do jučer nepoznatom mjestu među dinarskim gorjem u podnožju humova koje su obilježile relevantne europske civilizacije.
Kako mladima koji dolaze na duhovni festival približiti i druge znamenitosti iz sfere kulturne i prirodne baštine, a što sve skupa čini identitet jedne destinacije, svakako je tema inicijatora Turističke zajednice općine Čitluk, koja je bila i tema Općinskog vijeća, baš kao i povratak starog autentičnog imena Brotnjo umjesto toponima iz turskog razdoblja?
Akademski pristup svakako podrazumijeva najširi konsenzus svih dionika, od javne uprave, poduzetnika svih vrsta koji su izravno vezani za turizam do kulturnih ekoloških ali i drugih nevladinih organizacija pa se nameće i novi organizacijski ustroj kroz BROĆANSKO MEĐUGORSKI KLASTER koji bi kao grozd integralno povezivao sve dionike a na dobrobit svom broćanskom puku.
I novi trendovi koje preferira UNWTO – svjetska turistička organizacija temelji se na DMO/C – destinacijskoj menadžment organizaciji/ kompaniji koja bi kroz sustav turističkih zajednica trebala usmjeravati turističke tijekove ali i upravljati interaktivnim procesima u turizmu i održivom razvoju.
To se u prvom redu odnosi i na inkorporiranje tradicijske agro i gastro kulture, bogate kulturno povijesne baštine, još uvijek relativno dobro očuvane prirode pa vraćanje ljudskih resursa u cjelokupan sustav turističko ugostiteljskih procesa i poduzetničkih pothvata.
Jer samo takvim odnosom, a koji uključuje i duhovno materijalnu dimenziju čovjeka, može se povratiti turistički brod koji je zapeo u nekom olujnom nevremenu, punom Scila i Haribdi baš kao i ljudski život kojeg treba otiskati pa usmjeriti u pravom smjeru.
Zato želimo vjerovati da će upravo ovogodišnje druženje mladih kao Božje poslanje iznjedriti neke nove turističke pa i životne vidike, a na dobrobit svih dionika kako lokalnih tako i globalnih te poslati jednu lijepu sliku o dinarskom čovjeku kojeg je još u 17. stoljeću zabilježio talijanski putopisac Alberto Fortiss nazivajući ga morlakom, pomalo tvrdokornim i divljim, ali plemenitim i gostoljubivim.
A ako je uspio iznjedriti i znamenitu baladu o HASANAGINICI i impresionirati i slavnog njemačkog književnika W. Goethe-a onda će i pjesničke večeri kao recentna u starom Hardomilju, ali i druga kulturna i gastro druženja upotpuniti duhovnu dimenziju i ovogodišnjeg druženja danas mladih ali sutra i zrelih ljudi koji će kroz turističke priče širiti sliku o nama i našem identitetu.
Iz Međugorja prvog dana kolovoza ljeta gospodnjeg 2022. uz 33. MLADIFEST.
Marinko Brkić
Fotografije: Marinko Brkić