Restorani su otvoreni već nekoliko mjeseci te posluju u skladu s novim epidemiološkim okvirima. Ipak, rezultati novog MasterIndex istraživanja pokazuju kako je pandemija novog koronavirusa ostavila traga na naše navike, odnosne rjeđe idemo u restorane.
Glavni razlog zašto ove godine sve češće zaobilazimo restorane jest izbjegavanje većih okupljanja. To potvrđuje čak 61% ispitanika koji su u rujnu i listopadu sudjelovali u istraživanju, a koje je za Mastercard provela agencija Improve. No, veća okupljanja nisu jedini razlog koji brine ispitane Hrvate. Tu su i pad BDP-a, financijska neizvjesnost te sve veća pažnja usmjerena na brigu o osobnim financijama. Drugi je to najčešći razlog kojeg je navela gotovo polovina ispitanih (44%).
Još jedan razlog, koji nije karakterističan samo za ovu industriju, jest bojazan posjetitelja o mogućnosti zaraze prilikom posjeta restoranu. Svaki četvrti ispitanik odgovorio je kako se boji da se takvi ugostiteljski objekti ne pridržavaju ili ne mogu ispuniti propisane epidemiološke mjere. Tek 12% kao razlog sve češćeg neodlaska navodi smanjen obujam poslovnih sastanaka.
Idemo rjeđe u restorane, ali potrošnja je približno ista
Kada govorimo o razlozima odlaska ili neodlaska, cijena ima sve veći utjecaj, posebice u gradskim sredinama. I dok raste broj onih koji sve rjeđe odlaze u restorane, okvirna mjesečna potrošnja ostaje otprilike ista te se, u najvećoj mjeri, kreće između 200 i 500 kuna.
MasterCard
Family Photo by Bryan Derballa
Prošle godine prosječna mjesečna potrošnja u restoranima u iznosima do 100 kuna bila je, u odnosu na ovu, veća za 15%. Više od 1.000 kuna mjesečno u restoranima troše oni s većim mjesečnim primanjima, primarno osobe između 40 i 49 godina. Gotovo 60% ispitanica istaknulo je kako ove godine rjeđe ili gotovo nikada ne odlazi u restorane na poslovne sastanke. Tendencija smanjivanja odlazaka karakteristična je i za dobnu skupinu ispitanika između 50 i 55 godina.
Online narudžba u porastu
S obzirom na specifičnost ugostiteljskog poslovanja, usmena predaja zadovoljnih gostiju jedan od ključnih faktora prilikom odabira mjesta za jelo. Prošlogodišnji rezultati MasterIndexa pokazali su kako 89% ispitanih sudionika koji odlaze u restorane odluku o tome gdje jesti u većini slučajeva donose temeljem usmene preporuke prijatelja ili kolega. Ovogodišnja brojka nešto je niža (80%).
Online recenzije na popularnim platformama (TripAdvisor, Facebook, Google) za mlađe ispitanike bitan su izvor informiranja o ponudi. U dobnoj skupini od 18 do 39 godina svaki treći ispitanik navodi ih kao primarni oblik informiranja o restoranima. S porastom online recenzija, bilježi se i rast broja korisnika, odnosno gostiju koji hranu naručuju na popularnim online servisima. Raste i broj onih koji koristeći lokacijske usluge odluku o posjetu ili narudžbi donose primarno temeljem faktora dostupnosti, tj. blizine.
Broj onih koji koriste usluge online servisa u odnosu na lani povećan je za 55%, dok korištenje lokacijskih usluga bilježi porast u odnosu na lani od 25%. Lokacijske usluge biraju obrazovanije osobe s većim primanjima na području Grada Zagreba, Istre, Primorja te Gorskog kotara. Online servise za narudžbu pak, zbog prihvatljivih financijskih ponuda, biraju osobe s manjim prihodima.
Prilikom odabira hrane kvaliteta ostala najvažnija
Iako sve manje vremena provodimo u restoranima u krugu obitelji, prijatelja i kolega s posla, kvaliteta ostaje najbitniji faktor prilikom odabira hrane. To potvrđuje 93% ispitanika. Više od polovice ispitanih kaže kako će odluku o izboru restorana donijeti na temelju njegove lokacije. No koronakriza pokazuje svoj utjecaj i u ovom segmentu. Svaki treći ispitanik kao najvažniji faktor prilikom odabira lokacije za ručak ili večeru naveo je pridržavanje, odnosno nepridržavanje propisanih epidemioloških mjera u prostoru restorana. U odnosu na druge dijelove Hrvatske, ovo su kao najbitniji faktor najmanje navodili ispitanici iz Istre. Njima je, kao gotovo i svakom petom ispitaniku, kvalitetan izbor pića važan faktor prilikom odabira restorana. Posebice je to važno muškarcima.
* Online istraživanje MasterIndex o navikama korištenja financijskih usluga u Hrvatskoj te stavu prema platnim karticama u rujnu i listopadu je 2020. za kompaniju Mastercard provela agencija za istraživanje tržišta Improve, na uzorku od 1.024 korisnika bankarskih usluga u Hrvatskoj u dobi od 18 do 55 godina.
Izvor i foto: Mastercard