Poznat po nizu slikovitih foto točaka koje nude gotovo savršenu sliku japanske kultne planine Fuji, grad Kawaguchiko krenuo je s izgradnjom barijere na dijelu pločnika kako bi zaklonio pogled na planinu. Vlasti kao razlog navode nedolično ponašanje stranih turista.
– Kawaguchiko je grad izrastao na turizmu te pozdravljam brojne posjetitelje, a i grad ih također pozdravlja, no postoje mnoge stvari u vezi s njihovim ponašanjem koje su zabrinjavajuće, kazala je Michie Motomochi, vlasnica kafića koji poslužuje japanske slatkiše ‘ohagi’, lociranog nedaleko mjesta popularnog za fotografiranje – gdje se podiže barijera, prenosi stručni turistički portal HrTurizam.hr
Pritužbe stanovnika
Motomochi je kao razloge spomenula bacanje smeća van predviđenih mjesta, prelazak mnoštva ljudi preko ceste s gustim prometom, ignoriranje semafora, kao i neovlašteni ulazak na privatne posjede.
Međutim, 80 posto njezinih gostiju su stranci čiji je broj naglo porastao završetkom pandemije, a zbog koje je Japan bio zatvoren otprilike dvije godine.
Njezino je susjedstvo postalo iznenada popularno prije otprilike dvije godine. Tada je fotografija snimljena iz posebnog kuta koja prikazuje planinu Fuji u pozadini – kao da je postavljena na vrhu lokalne trgovine – postala senzacija društvenih medija poznata kao ‘Mt Fuji Lawson’, navode gradski dužnosnici.
Ovo maleno područje od tada okupiraju većinom strani turisti što je zbog blokiranja uskog pločnika, fotografiranja na prometnoj cesti ili ulaska u privatne posjede, izazvalo val zabrinutosti i pritužbi stanovnika.
Učinkovitost mjera
Zabrinutost zbog turista koji prenapućuju povijesne europske gradove navela je Veneciju na pokretanje pilot programa za naplatu ulaznice za dnevne posjetitelje u iznosu od 5 eura.
Vlasti navode kako se nadaju da će to obeshrabriti posjetitelje da dolaze u danima kada je najveća gužva i učiniti grad pogodnijim za život njegovih sve malobrojnijih stanovnika.
Fujikawaguchiko je pokušao s drugim metodama: znakovima koji pozivaju posjetitelje da ne istrčavaju na cestu i da koriste označeni pješački prijelaz na engleskom, kineskom, tajlandskom i korejskom, pa čak i angažiranje zaštitara za kontrolu gužve. Nijedan nije uspio.
Deseci turista okupili su se ovog utorka i fotografirali se iako planina Fuji nije bila na vidiku zbog oblačnog vremena.
Gusta crna mreža, kada bude dovršena sredinom svibnja, bit će visoka 2,5 metra i dugačka 20 metara te će gotovo potpuno zakloniti pogled na planinu, navode dužnosnici. Slično je prošle godine pokušao uraditi austrijski gradić Hallstatt.
Različite reakcije
Anthony Hok iz Francuske smatra da je postavljanje barijere pretjerana reakcija. – Preveliki zahvat za neveliki problem, čak i ako turisti stvaraju probleme. Ne izgleda mi dobro, rekao je 26-ogodišnjak predlažući postavljanje barijera na cesti radi sigurnosti pješaka umjesto blokiranja atraktivnog pogleda.
S druge strane, Helen Pull, posjetiteljica iz Ujedinjenog Kraljevstva, susjeća s lokalnim stanovništvom. Putujući proteklih nekoliko tjedana Japanom, primijetila je porast broja turista.
– Razumijem zašto ljudi koji ovdje žive i rade žele nešto poduzeti po tom pitanju, rekla je, ističući da su mnogi fotografirali čak i kada planina nije bila vidljiva zbog oblaka. – To je moć društvenih medija, dodala je.
Slabi jen
Strani posjetitelji pohrlili su u Japan posebice otkako su ukinuta granična ograničenja zbog pandemije, ali dijelom i radi slabijeg jena.
– Kupila sam tri para cipela, što je nešto što inače nikad ne bih učinila, rekla je za AFP kroz smijeh francuska turistkinja Katia Lelievre u užurbanom području Asakusa u Tokiju poznatom po budističkom hramu i suvenirnicama.
Marke dostupne u Japanu iste su kao i u Europi – Converse, Nike i Adidas – ali zbog povoljnog tečaja “stvarno se isplatilo” kupiti, pojasnila je.
– Hrana je doista jeftina. Potrošio sam puno, posebno na hranu. Probao sam sve što sam poželio, rekao je za AFP Dominique Stabile koji je došao u posjet iz Italije. Imao sam određeni budžet i nisam ga premašio, tako da sam zadovoljan, naglasio je.
Povoljna kupovina
Lokalne tvrtke također imaju koristi od povećane potrošnje. – Mnogi ljudi kalkuliraju i kada vide protuvrijednost u valuti svoje zemlje, kažu: Vau, i ja ću to kupiti, rekla je Saori Iida, prodavačica u trgovini tradicionalne rabljene japanske odjeće. Dan prije im je jedan kupac uzeo 15 kimona.
– Zahvaljujući slabom jenu, strani kupci kupuju mnogo ručno izrađenih noževa, čak i dok cijene rastu, naglašava Yuki Suzuki koji radi u prodavaonici noževa, omiljenom među turistima.
– Osjećam da sada ima više onih koji žele posjedovati setove i kupiti malo više, naprimjer nekoliko oštrica koje je izradio isti majstor, izjavila je za AFP.
U ožujku je mjesečni broj stranih posjetitelja prvi puta premašio tri milijuna, što je 11,6 posto više nego u ožujku 2019. Potrošnja po glavi stanovnika porasla je 52 posto u prva tri mjeseca u usporedbi s razdobljem prije pandemije.
Najviše troše Australci
Mnoge trgovine oslobađaju turiste od japanskog poreza na promet od 10 posto ako pokažu putovnicu. Najveći potrošači po glavi stanovnika su Australci, a slijede ih posjetitelji iz Britanije i Španjolske.
Prošle godine je Japan posjetilo više od 25 milijuna ljudi. Očekuje se da će ove godine taj broj narasti na oko 32 milijuna, što je rekord iz 2019. godine, prema Japanskoj nacionalnoj turističkoj organizaciji. A vlada želi više turista.
Iako procvat turizma pomaže gospodarstvu, izaziva i pritužbe stanovnika popularnih turističkih odredišta, primjeri su Kyoto i Kamakura. U Kyotu je poznata četvrt gejši nedavno odlučila zatvoriti određene uličice u privatnom vlasništvu.
‘Treba se naviknuti’
Mještani nisu sigurni što činiti. Motomochi smatra kako tamna barijera ne može pomoći u kontroli protoka ljudi na uskoj pješačkoj stazi i cesti uz nju.
Yoshihiko Ogawa, koji vodi više od pola stoljeća staru trgovinu rižom u području Fujikawaguchiko, rekao je da se prenapučenost pogoršala u posljednjih nekoliko mjeseci, a turisti su se glasno razgovarajući okupljali već oko 4-5 ujutro.
On ponekad ima problem s ulaskom i izlaskom automobila iz garaže. – Nikada nismo mislili da ćemo se suočiti s ovakvom situacijom, kaže Ogawa dodajući kako nije siguran koje bi moglo biti najbolje rješenje.
– Pretpostavljam da se svi na to jednostavno trebamo naviknuti, zaključuje.
Izvor: AFP, Japan Today, HrTurizam.hr