Istraživanje MasterIndex-a koje je za Mastercard provela agencija Improve pokazuje kako je putovanje u proteklih 12 mjeseci značajno palo u usporedbi s istim razdobljem godinu ranije, a pada i broj ispitanika koji planiraju putovati ove zime. To je pokazatelj kako pandemija koronavirusa utječe na navike potrošača diljem svijeta, pa tako i u Hrvatskoj.
Polovica ispitanika sasvim sigurno ne planira putovati ove zime izvan Hrvatske, ponajprije zbog financijske situacije. Istraživanje pokazuje kako putovanje unutar Hrvatske ove zime planira 46% ispitanika. Prednjače Dalmatinci (55% ispitanika planira takvo putovanje), Istrijani (51%) i Zagrepčani (46%). Na začelju popisa su Slavonci (37%). Putovati neće 25% ispitanika, dok su ostali neodlučni.
Postotak ispitanika koji ove zime planiraju putovati u inozemstvo pao je za više od pola u usporedbi s prošlom godinom. Tako je tek 21% onih koji se još uvijek nadaju mogućnosti putovanja, dok gotovo polovica ispitanika (48%) ne planira ove zime otputovati u inozemstvo, uz 31% neodlučnih. U isto vrijeme prošle godine postoci su izgledali znatno drugačije – gotovo polovica ispitanika (48%) je planirala putovati u inozemstvo, uz 27% onih koji to nisu planirali.
Osnovni razlozi za ovaj smanjeni interes za inozemna putovanja su financijska situacija ispitanika (42%) te strah da bi putovanje moglo biti otkazano zbog epidemiološke situacije (33%). Strah od nepoštivanja epidemioloških mjera na destinaciji u planiranju putovanja priječi 16% ispitanika, ponajprije mlađih, dok je samo 9% onih koji smatraju da epidemiološke mjere čine putovanje manje ugodnim.
Većina ispitanika nije nigdje putovala u zadnjih 12 mjeseci
U zadnjih 12 mjeseci broj putovanja je značajno pao u usporedbi s rezultatima iz 2019. godine. Turističkih putovanja je 19% manje, a poslovnih čak 38% manje. Ispitanici su u prosjeku turistički putovali tri (3,4) puta, u usporedbi 4,2 puta u 2019. Od toga dva (2,4) puta unutar Hrvatske, jednom (0,6) unutar eurozone te još rjeđe (0,4) izvan eurozone.
Čak 59% ispitanika nije putovalo u zadnjih 12 mjeseci izvan Hrvatske (u usporedbi s 40% 2019.).
Što se tiče inozemnih putovanja, ispitanici su u zadnjih dvanaest mjeseci najviše posjećivali bliže destinacije. Na njihovom popisu našli su se: Ljubljana (28%), Sarajevo (17%), Beč (16%), Budimpešta (14%), Beograd (12%) i München (11%). Zanimljivo je kako je Ljubljana najpopularnija destinacija među ispitanicima najstarije dobne skupine (50-55 godina).
Istraživanje pokazuje kako je za putovanje i odabir destinacije ove zime najvažniji budžet i preporuke bližnjih
Bez obzira radi li se o turističkom ili poslovnom putovanju, glavni izvor informacija o odredištu je internet (93%). Nakon njega slijede prijatelji i članovi obitelji (41%) te putničke agencije (11%). Zanimljivo je kako internet u ovu svrhu u još većoj mjeri (97%) koriste pripadnici dobne skupine 50-55 godina. Oni mlađi više se oslanjaju na savjete prijatelja i obitelji.
Najviše povjerenja ispitanici imaju u specijalizirane internetske stranice za putovanja (31%), ali i nasumične članke na hrvatskim stranicama pronađene pretraživanjem interneta (29%). Savjetima vezanim uz putovanja na blogovima i društvenim mrežama domaćih influencera se vjeruje više (6%) nego savjetima onih inozemnih (2%).
Najvažniji faktor za odabir destinacije za 78% ispitanika koji planiraju putovati je budžet. Za 48% njih ipak su najvažnije preporuke obitelji i prijatelja. Slijede turistička ponuda (38%), udaljenost do destinacije (36%) te online recenzije (34%). Kad su upitani što sve uzimaju u obzir pri odabiru destinacije najviše ispitanika je istaknulo omjer cijene i kvalitete.
*Mastercard je u rujnu i listopadu ove godine u suradnji s agencijom za istraživanje tržišta Improve proveo online istraživanje MasterIndex o navikama korištenja financijskih usluga među klijentima banaka u Hrvatskoj u dobi od 18 do 55 godina
Izvor i foto: Mastercard