Grad Zagreb danas je top tema društvenih mreža u Hrvatskoj. No ovoga puta ne zbog povijesnih znamenitosti ili kulturnih događanja već zbog novog vizualnog identiteta koji je izazvao burne negativne reakcije i široke polemike u javnosti.
Dok se mnogi s nostalgijom prisjećaju postojećeg grba grada, novo rješenje vizualnog identiteta nastao je kao rezultat natječaja Hrvatskog dizajnerskog društva predstavlja pokušaj modernizacije vizualnog identiteta grada, ali ostavlja i otvorena pitanja o tome hoće li gradske vlasti stati iza svog odabira nakon brojnih negativnih komentara.
U jednom je grad Zagreb sigurno uspio – svi pričaju o novom vizualnog identitetu grada. Cilj stvaranja vidljivosti je uspješno odrađen to se mora priznati. Što će novi vizualni identitet predstavljati turistima i kakav dojam o gradu ostavlja?
Stari grb – tradicija i simbolika
Već desetljećima grb Grada Zagreba nosio je priču o gradu kroz bogate simboličke elemente. Tradicionalni grb, čija je skica nastala prema ideji Branka Šenoe, sina poznatog književnika Augusta Šenoe, do 1986. godine nosio je crvenu boju. Nakon razornog potresa koji je pogodio Zagreb 1880. godine, na crkvi sv. Marka postavljen je grb na crvenoj podlozi, koji je zbog nedostatka sredstava za promjenu ostao na krovištu i danas na crvenoj podlozi iako je 1896. godine ustanovljena plava boja štita.
U plavom polju smještenom na zelenom brijegu, grb prikazuje srebrni – odnosno bijeli – grad s tri kule, simbolizirajući utvrdu na brežuljku Gradec, zeleni brijeg koji simbolizira Grič te otvorena zlatna vrata koja odražavaju gostoljubivost i spremnost Zagrepčanina da prime svakog posjetitelja. Dodatni simboli – zlatna šesterokraka zvijezda koja podsjeća na staroslavensku božicu ljepote Ladu, te srebrni polumjesec znak je krije boga Lelja, zaštitnika ljubavi.
Boje modra u kombinaciji sa srebrom i bijelom simboliziraju uzašašće Blažene Djevice Marije – naglašavaju susret nebeskog i zemaljskog, čime je grb postao temelj službenog identiteta grada, potvrđenog još 1999. godine.

Novi identitet – sloboda i kontroverza
Nedavno je predstavljeno prvonagrađeno idejno rješenje za novi vizualni identitet Grada Zagreba, koje se temelji na konceptu “Slobodan čovjek u slobodnom gradu”. Ovaj dizajn, osmišljen od strane Borisa Maleševića, Katje Malešević, Feđe Vukića i suradnika, treba artikulirati identitet Zagreba kao otvorenog, vedrog i ponosnog grada. Slogan “Zagreb, volim te!” zamišljen je kao snažan izraz ljubavi, ponosa, sreće i povezanosti koji građani osjećaju prema svom gradu.
Ocjenjivački sud u sastavu Ira Payer, Nina Bačun, Tom Dorresteijn, Luka Korlaet i Luka Thumm jednoglasno je odabrao pobjedničko rješenje navodeći kako se radi o strateški solidnom temelju koji može rasti zajedno s gradom.
– Ocjenjivački sud jednoglasno je prepoznao prvonagrađeni rad kao rješenje koje, uz daljnju razradu, može najpreciznije odgovoriti na komunikacijske potrebe grada Zagreba. Koncept uspješno balansira prošlost i suvremenost te vješto stvara most između institucionalne komunikacije i svakodnevnog urbanog života. Rad je uvjerljiv, grafički jednostavan, no ne i plošan – odlikuje ga slojevitost neophodna za dugovječan i uspješan identitet grada. Istovremeno, dovoljno je oblikovno odmjeren da se može lako uklopiti u institucionalne okvire, zajedno sa službenim grbom s kojim je kompatibilan, istaknula je Ira Payer, predsjednica ocjenjivačkog suda za Večernji list.
Međutim, novi vizualni identitet izazvao je velike polemike od prve objave. Brojni kritičari ostavili su burne komentare na društvenim mrežama. Dok dizajneri tvrde da koncept balansira između prošlosti i suvremenosti, reakcije građana ostavljaju dojam da je došlo do raskoraka između kreativne vizije i očekivanja zajednice. Ostaje za vidjeti hoće li gradske vlasti stati iza svog odabira i uspjeti premostiti jaz između modernog dizajna i tradicionalne simbolike koja je dugo definira identitet Zagreba.
Nova vizualna podoba Grada Zagreba, premda osmišljena kao inovativan korak prema modernizaciji, izaziva velike polemike i postavlja se pitanje – hoće li gradske vlasti moći uvjerljivo braniti svoj izbor pred javnosti.
Ovaj razvoj događaja pokazuje koliko je identitet grada, izražen kroz njegove simbole, ključan za povezanost zajednice te koliko je izazovan proces povezivanja bogate povijesti s potrebama dinamičnog urbanog životnog koncepta i suvremene komunikacije.
Kako se Vama sviđa novi vizualni identitet Grada Zagreba?