Projekt vizualnog označavanja otočnih proizvoda oznakom Hrvatski otočni proizvod (HOP) pokrenut je početkom 2007. godine s namjerom poticanja proizvodnje izvornih i kvalitetnih proizvoda otočnih proizvođača. Radi se o proizvodima koji su rezultat otočne tradicije, razvojno-istraživačkog rada, inovacije i invencije s uvjetom da razina kvalitete mora biti mjerljiva. Oznaku nose sada već brojni prehrambeni, kozmetički i odjevni proizvodi kao i suveniri. Potječu s ograničenih otočnih lokaliteta i rade se u malim serijama. Oznaku HOP imaju i nematerijalni proizvodi, kulturna baština s otoka i određene manifestacije poput Svjetskog prvenstva u branju maslina s Brača ili utrka Škraping s Pašmana.
Ova oznaka jamči kvalitetu i izvornost, prepoznatljivi je brend, a dodjeljuje ju Ministarstvo regionalnoga razvoja i fondova EU. Cilj projekta je da se identificiraju i distribuiraju kvalitetni otočni proizvodi koji će kao takvi biti prepoznati diljem Hrvatske, ali i šire. Klaster HOP poziva trgovce da ostvare suradnju sa HOP proizvođačima i u svojim trgovinama ponude domaće otočne proizvode. Poziva i sve ljubitelje originalnih tradicionalnih proizvoda da kupuju takve proizvode i na taj način podrže domaću proizvodnju na otocima. Otočni proizvođači potiču se da ostaju na otocima i kroz samozapošljavanje stvaraju proizvode natprosječne kvalitete.
OPG Katija Stančić s otoka Hvara može se pohvaliti s čak 13 proizvoda s oznakom HOP
Katija Stančić iz Dola kod Staroga Grada na Hvaru nakon 10 godina rada u računovodstvu otvorila je vlastiti OPG. Njena obitelj godinama je proizvodila voće i povrće ‘na veliko’ i plasirala ih na tržnicu i hotelima. Danas taj posao vodi sin Kuzma koji također ima registrirano obiteljsko poljoprivredno gospodarstvo.
Katiju je, za razliku od uredskog posla, rad na zemlji oduvijek ispunjavao. Kaže da je problem s proizvodnjom ‘na veliko’ taj što se puno radi, a slabo plaća. “Hotelske kuće ostajale su nam dužne i rješenje smo vidjeli u otvaranju vlastitog restorana gdje bi plasirali naše proizvode”, pojašnjavaju Stančići. Njihovu proizvodnu bazu čine maslinik, voćnjak i pašnjak.
Često sudjeluju na raznim sajmovima, a osobito su ponosni na čak 13 proizvoda koji nose oznaku HOP. Obitelj Stančić na imanju nudi različite otočne delicije: maslinovo ulje od plodova stoljetnih maslina autohtonih sorti otoka Hvara, masline u salamuri, ukusni džem od smokve koji odlično pristaje uz razne sireve, kvalitetno vino Pošip i Plavac mali te desertno vino od prosušenog grožđa sorte Bogdanuša, Pošip ili Plavac mali. Ponudu su proširili proizvodima od rogača: rakijom i brašnom.
Vrijedi spomenuti i da je OPG Katija Stančić osvojio posebno priznanje za različite otočne proizvode 2017. godine dobiveno u okviru natječaja Suncokret ruralnog turizma Hrvatske.
Posjetitelji njihove proizvode mogu kušati u seoskom ugođaju restorana Santa Marija
Kako smo već naveli, osim povrtnih kultura nude i mnoge druge proizvode koje prodaju na kućnom pragu. Posjeduju veći broj manjih parcela koje su maksimalno iskorištene pa tako imaju oko 350 stabala maslina, razne vrste vinove loze, dva plastenika za uzgoj povrća te uzgoj na otvorenom. Naći ih možete u srcu otoka Hvara, malom mjestu Dol kod Starog Grada. Proizvode kvalitetna vina (Plavac Mali, Pošip, Bogdanuša, Prošek), rakije (lozovača, travarica, rogačica, smokovača, mirta, medica), maslinovo ulje, masline u salamuri, kozji sir s aromatskim biljem, ušećerene bademe, razne džemove (od smokve, naranče šljive, jagode) i još štošta.
Katija Stančić
Posjetitelji njihove proizvode mogu kušati u seoskom ugođaju restorana Santa Marija. Inače im sezona traje oko pet mjeseci, ali ako im se gosti najave, otvorit će i van sezone. Restoran je uređen u stilu etnomuzeja s uporabnim stvarima iz starih lokalnih kuća i konoba. Tu se vidi hrvatski i mediteranski duh u svom najboljem izdanju. Sve predmete je vrijedno prikupljala Katija koja starim stvarima voli udahnuti novi život. Tako ćete cvijeće naći, umjesto u običnim lončanicama, na primjer u odbačenim predmetima ili u starim cipelama, a čekaju vas i druga iznenađenja.
Restoran Santa Maria 2018. godine dobio je nagradu Simply the best za kvalitetu usluge
Deset koza, magarac, ovce i koke govore nam o bogatoj ponudi koju gosti prepoznaju i rado se vraćaju, a što je vidljivo i iz komentara koje ostavljaju na jednom poznatom portalu. Neki od najdojmljivijh opisa usluge i restorana su: rustikalno savršenstvo, rajska farma, sakriveni dragulj; nevjerojatno autentična dalmatinska kuhinja, lokalnije ne može, izvrsna hrana u domaćoj atmosferi, hrvatski i mediteranski duh u svom najboljem izdanju i sl. Ističu da je to mjesto koje poznaje razne načine kojima će vam izmamiti osmjeh. Inače, za osmjeh na licu najčešće je ipak zaslužna iskrena dobrodošlica od strane obitelji Stančić koju posjetitelji opisuju kao srdačnu i toplu, onu koja pruža osjećaj doma. Nije li to u konačnici recept za dugoročan uspjeh u turizmu?
Restoran Santa Maria 2018. godine dobio je nagradu Simply the best za kvalitetu usluge, iznimno raznolik i kreativan pristup proizvodnji domaćih otočkih proizvoda, te sadržajnoj ponudi lokalnih tradicijskih jela, a koju dodjeljuje Udruga hrvatskih putničkih agencija u suradnji s časopisom Way to Croatia.
Poduprimo ostanak ljudi na otocima i vratimo turizam na pravi put
Stančići kažu da gosti, posebno stranci, cijene certificirane proizvode. Čini se da je projekt HOP u kratkom vremenu postao hrvatski brend. Vrijedi spomenuti da je Katija, zbog uloženih napora u očuvanju domaćih proizvoda, njihovoj prezentaciji i očuvanju tradicionalnih vrijednosti, bila jedina predstavnica Dalmacije za Najuzorniju seosku ženu prije 4 godine. Na natjecanje ju je prijavio suprug Antun za kojeg je ona bila i uvijek će biti najuzornija hrvatska seoska žena. On tvrdi da je Katija glavni organizator te da ogroman dio posla odradi sama. Brine o obitelji, gospodarstvu, radi s maslinama, u vinogradu, s kozama, u restoranu, te još vodi brigu i o apartmanima.
Hrvatski otoci obiluju vrhunskim proizvodima. Ne mora se ići na neki od udaljenih otoka, proizvode s oznakom HOP može se naći i na kontinentu. Pa kada budete razmišljali što kupiti dragoj osobi za kakvu obljetnicu, sjetite se naših otočana i poduprite njihovu proizvodnju. Na taj način potaknut ćete ostanak stanovništva na otocima, a time i razvoj turizma jer samo autohtonom ponudom možemo razvijati dugoročno održivi i smisleni turizam.
Foto: arhiva obitelji Stančić