Opatijska Balinjerada je 10. veljače 2021. dobila svoju skulpturu, rad akademske kiparice Tatjane Kostanjević. Skulptura Balinjerada Opatija postavljena je uz glavnu prometnicu u gradu koji je mnogima poznat i kao biser Jadrana, ispred Ville Devana, a njezino otvaranje pratio je i prigodan program.
Uz podnožje brončane skulpture veselog dječaka koji se na kariću ‘kaluje drito zdolun’ piše kako je skulptura postavljena u čast manifestacije Balinjerada.
Što se krije iza pojma Balinjerada?
Karnevalska utrka vozila na kugličnim ležajevima izrađenima u kućnoj radinosti prvi puta je održana 1983. godine, a idejni začetnici su Duško Jeličić, grupa Bonaca i karnevalska skupina D.S.&P.D.
Foto: Turistička zajednica grada Opatija
Maškarana utrka održava se svake godine sredinom karnevalskoga razdoblja duž glavne gradske prometnice u Opatiji. Sudjeluju pojedinci i skupine na vozićima koji leže na balinjerama – kugličnim ležajevima – a održava se uvijek nedeljom u kasnim jutarnjim satima.
Foto: Turistička zajednica grada Opatija
Start je na povišenom mjestu s kojega kreće spust prema nekoliko stotina metara udaljenom cilju smještenom uz obalni dio grada. Na kariću se ponekad smjeste cijele obitelji, grupe prijatelja, ali i neki viđeni pojedinci. Balinjerada je otvorena svima koji se s osmjehom predaju maškaranim provokacijama, a željni su osjetiti pravu karnevalsku atmosferu.
Pravi duh ovog događanja možete osjetiti kroz ovaj video:
Skulptura Balinjerada Opatija
Na dan postavljanja skulpture koja doprinosi da se ‘stare užance ne zataru’, dojam su kvarile kišne kapi. No uz pusnu glazbu i riječi voditelja Marija Lipovšeka Battifiace, ovaj spomenik karnevalu i svim zaljubljenicima u peto godišnje doba postao je dio opatijske povijesti.
Foto: Turistička zajednica grada Opatija Foto: Turistička zajednica grada Opatija
Događaju su nazočili pusni gradonačelnik Duško Jeličić Dule, društvena i glazbena opatijska legenda, i gradonačelnik ‘u sjeni’ Ivo Dujmić. Bez obzira na vremenske neprilike, mnogi su mediji, a uz sudionike programa i ‘pusni judi’, uveličali ovu svečanost. Naravno, uz poštivanje svih epidemioloških mjera.
Ovogodišnje spontano okupljanje
Nekoliko dana prije, u Opatiji su se ispred hotela Bristol spontano okupile maškare na karićima i monopatinama. Ni kiša ni korona nisu uspjeli zaustaviti najveće opatijske zaljubljenike u maškare i Balinjeradu, ali ih je ipak uspjela rastjerati policija.
Foto: Turistička zajednica grada Opatija
Kratko, ali slatko okupljanje maškara i publike potvrdilo je koliko karneval znači Opatijcima i susjedima iz okolnih mjesta. Da nema restrikcija, ovo bi bilo 38. po redu izdanje tradicionalne Balinjerade. No, bolje išta nego ništa, pa je tako i ovo skromno i kratko obilježavanje razveselilo malobrojne posjetioce. Nije izostalo ni nekoliko kraćih ‘kalevanja zdolun’ iako je ulica bila otvorena za promet.
Zaštićeni žig i ime
Prošle, 2020. godine, ova utrka se prvi puta održala kao dio službeno zaštićene manifestacije Balinjerada. Naime, Turistička zajednica grada Opatije zaštitila je žig i ime veselog događanja, potvrdivši tako njegovu originalnost i izvornost.
Foto: Turistička zajednica grada Opatija
Tada su na službenom startu utrke, osim opatijskog gradonačelnika, u protokolarnom spustu sudjelovale delegacije iz Hrvatske i inozemstva – gradonačelnik poljskog grada Zakopane, župan slovenskog Pirana, predstavnici austrijskog grada Bad Ischla i gradonačelnik Novog Vinodolskog.
Alka ili Kukalka?
Bilo je tada dosta zainteresiranih posjetitelja koji su se uz pratnju iskusnih vozača provozali Taxi balinjerama te tako doznali više o tome što su monopatini i karići unjuli ili dvojki.
Foto: Turistička zajednica grada Opatija
Foto: Turistička zajednica grada Opatija
Toga dana stazom je prošla i povorka opatijskih i liburnijskih karnevalskih skupina nakon čega se sva pažnja preselila na Slatinu, glavnu opatijsku plažu. Tamo su Opatijski kukali predstavili svoju interpretaciju jedne daleko poznatije hrvatske tradicije – Alke. Za razliku od sinjskog izvornika, ‘Kukalka’ se ‘trči’ u moru, a natjecatelji ‘jašu’ – morske konjice!
Počelo spontano, pretvorilo se u atrakciju
Balinjerada je prava autohtona manifestacija koja se do ove godine održavala 37 godina bez prekida. Prva staza bila je prema opatijskom mulu, no zbog velikog interesa publike premještena je na glavnu ulicu. Malo-pomalo, pretvorila se u veliku priču koju danas prate tisuće ljudi.
Foto: Turistička zajednica grada Opatija
Kao i mnoge turističke atrakcije, ova manifestacija krenula je spontano. Bila je i ostala autentični izraz domaćeg ‘škerca i pusnega duha’ pa je njena zaštita logičan slijed događanja.
Foto: Turistička zajednica grada Opatija
U usporedbi s riječkim maškaranim relijem koji ima sporiji, paradni ritam kretanja, opatijski se ističe smjelošću, ali i zavidnom maštovitošću maškaranih dosega. Ne zaboravimo da su oba puna neizbježnih parodija na društveno-političku zbilju, kako današnjice, tako i nekih prošlih vremena.
Foto: Turistička zajednica grada Opatija
‘Pust’ je kriv za sve!
Svi ćemo se složiti da se za vrijeme poklada događa općeniti preokret u svakodnevnim pravilima i društvenim normama. Zamjenom lica želi se ljude zabaviti ili zastrašiti, a maska može služiti i višim silama ili štititi od njih. U našoj tradicijskoj kulturi najraširenije su maske s likovima životinja. Nadaleko su poznati zvončari iz Kastavštine čiji moto ‘Krepat ma ne molat’ upućuje na to da ih ništa ne može zaustaviti.
Mnoga mjesta na Kvarneru u vrijeme karnevala uklapaju lokalne tradicije i slave lokalnu kulturu. Neposredno pred kraj karnevalskog ludila svako mjesto zapali lutku (najčešće izrađenu od slame) nalik čovjeku zvanu ‘Pust’ koja je kriva za sve probleme i svađe tokom prethodne godine.
Fašnik, karneval, maškare, mesopust, poklade..
Fašnik, karneval, maškare, mesopust ili poklade nazivi su za svečano razdoblje prije korizme u kojemu se priređuju povorke maškara, kostimirani i maskirani plesovi. Ovo svečano razdoblje obilježava se uglavnom u kršćanskim državama, iako i neke druge kulture održavaju slična događanja.
Foto: Turistička zajednica grada Opatija
U to vrijeme se povećava konzumacija hrane i pića zbog pripreme za Veliki post, Korizmu ili četrdesetnicu. U sljedećih 40 dana kršćani se pripremaju za blagdan Uskrsa molitvom, postom, slušanjem i čitanjem Božje riječi, dobrim djelima te dubljem promišljanju svoje vjere. (Ili bi barem tako trebalo biti..)
Vjerojatno će ove godine mnogi pomisliti kako se već predugo puno toga odričemo i da nam je Korizma duža od 40 dana pa će se teže suzdržati od negativnih navika i propustiti odlučiti na treniranje vlastitog karaktera.
Foto: Turistička zajednica grada Opatija
A što se tiče maski(ca), mnogi ne mogu dočekati da ovaj ‘bal pod mask(ic)ama’ koji traje već godinu dana konačno završi kako bi mogli zaplesati nekim slobodnijim korakom. Oni drugi, koji inače maske vole, također su željni više slobode po pitanju za koju se odlučiti – masku ili maskicu. Ovako ili onako, maskiranje je u današnje vrijeme ne samo dozvoljeno već i vrlo poželjno!
Šaljiva antimaskerica
I za kraj još samo pitanje – vidimo li se sljedeće godine na Balinjeradi u Opatiji?
Svakako pogledajte lanjske fotografije prije no što donesete konačnu odluku..
Foto: Turistička zajednica grada Opatija (Foto Luigi)