Pristupačni turizam, odnosno osiguravanje pristupačnosti za turiste sa specifičnim zahtjevima za pristup može biti “game changer” za odredišta širom svijeta koja se žele oporaviti od utjecaja pandemije. Novi set Uključivih (inkluzivnih) vodiča za oporavak Svjetske turističke organizacije (UNWTO), proizveden je u partnerstvu s Europskom mrežom za pristupačni turizam (ENAT), ONCE zakladom Španjolske i Travability iz Australije. Vodič jasno pokazuje važnost stavljanja uključivosti u središte planova oporavka i daje ključne preporuke za postizanje toga.
Pokrenut na Međunarodni dan osoba s invaliditetom 3. prosinca, UNWTO-ov Vodič za inkluzivni oporavak – Socio-kulturni utjecaji COVID-19: izdanje I Osobe s invaliditetom, oslanja se na stručnost UNWTO-ovog Odjela za etičku kulturu i društvenu odgovornost i njegovih partnera. Iako je postignut veliki napredak, publikacija jasno pokazuje kako se osobe s invaliditetom i starije osobe susreću s određenim preprekama. Te prepreke ih sprječavaju da u potpunosti uživaju u turističkim iskustvima, čak i više tijekom pandemije. Vodič opisuje korake koje bi vlade, odredišta i tvrtke trebale poduzeti kako bi se ponovno izgradile, postale inkluzivnije i konkurentnije.
PRISTUPAČNI TURIZAM KAO PRIORITET
Naglašavajući potencijalne koristi za pristupačnije destinacije, publikacija napominje kako će do 2050. godine svaka šesta osoba širom svijeta imati 65 godina ili više. U Europi i Sjevernoj Americi, situacija će biti još ozbiljnija, jer će do 2050. svaka četvrta osoba biti starija od 65 godina. Podaci nadalje pokazuju kako na primjer u Španjolskoj prosječna potrošnja turista s invaliditetom prelazi 800 eura. Turisti bez invaliditeta pak potroše nešto više od 600 eura.
Foto: Bomel/ Pixabay
PREPORUKE ZA OPORAVAK
Preporuke koje zagovaraju dostupnost tijekom oporavka turizma inzistiraju na šest glavnih područja djelovanja. Prva je Pomoć u krizi uključujući dostupnost tijekom svake faze repatrijacije, koja zahtijeva potporu odredišta i organizacija osoba s invaliditetom. Slijedi Prilagođavanje protokola s obzirom na to da kupci mogu imati različite sposobnosti i zahtjeve. Inkluzivnost u postpandemijskom turizmu uključuje učinkovitu upotrebu podataka za usmjeravanje odluka o dostupnom planiranju turizma i prilagođavanje politika i strategija pristupačnosti kako bi odražavali post-COVID stvarnost. Pristupačnost u poslovnom planiranju tretira pristupačnost kao konkurentsku prednost. Radi se o poboljšanju korisničke usluge i primjeni usklađenih međunarodnih standarda za poboljšanje kvalitete života za sve. Obuka i uključivanje osoblja odnosno proširivanje stručnog usavršavanja kako bi se zadovoljili turisti s različitim sposobnostima i osiguravanje jednakih mogućnosti za turističke zaposlenike. Inovacije i digitalna transformacija odnosno prihvaćanje inovacija kako bi putovanje i turizam bili sigurniji, pametniji i lakši za sve.
Smjernice odražavaju trajnu predanost UNWTO-a inkluzivnom turizmu, pozivajući potpisnike da olakšaju turizam osobama s invaliditetom. Ova je publikacija ujedno prva u planiranoj seriji tematskih izvještaja u namjeri pružanja smjernica turističkom sektoru.
Naslovna fotografija: Gerd Altmann/ Pixabay