Malo edukacije ili drugog pogleda nikad nije na odmet. Nemojte ni u kojem slučaju ovaj blog shvatiti kao nametanje kako morate raditi, nego dobronamjeran savjet. Sve pišem iz pogleda turista koji sam bila i ja. Moje korake i izbor ljetovanja za odmor su vodili svakako na Jadran.
Na vratima je nova sezona 2021. Što nas čeka i kakva može biti? Kakvo je stanje u drugim zemljama i što opet očekivati? Iskreno se nadam kako ću sutra na vijestima objaviti da je korona nestala. Da konačno netko stisne prekidač i ugasi sve što se sada zbiva. Tolika zbunjenost svuda oko nas. Mi smo zbunjeni hoćemo li ispast fer prema gostu i gost isto tako je totalno izbezumljen. Nije ni čudo nakon toliko lockdowna. Ali sve ovo nama pruža neke prilike. Prilike razmisliti kako i što raditi drugačije, možda jednostavnije.
Krenuli smo s objavama da gost sve nađe na jednom mjestu. Točno tako gost i očekuje. Barem gost s moga područja. Oni vam vole da bez previše truda, na jednom mjestu, pronađu sve potrebne informacije o putu i uvjetima koje treba ispuniti. Da se zna što se gdje nalazi, kako postupati kad ih nešto zadesi, jer budimo iskreni, isto bi cijenili i mi da krenemo kriš-kraš putovati.
Kad smo već kod toga, osobno smatram kako bi se naše ministarstvo trebalo uhvatiti ideje da nama legalnima olakša… pa nije bit nama dodat papirologije, kad već bez obzira na sve plaćamo isto, imali gosta ili ne.
Kako je krenula platforma Entermup.gov.hr bilo bi idealno, čak zapravo nije to baš toliki sci-fi ako bi se ova platforma povezala sa evisitor-om. Domaćin ne mora tako ukucavati podatke koje zapravo gost sam može unijeti. Na domaćinu bi bilo stisnuti dolaskom gosta samo “neku” zelenu kvačicu i isprintati račun za gosta.
Pogled na mirno more i opuštanje već odavno nije dovoljno za goste
Uz ovaj blog bio bi poželjan i mali osvrt na sezonu 2020. IZ PRVE RUKE. Prilažem citat iz službenih podataka “VIR JE SLOVACIMA VODEĆE ODREDIŠTE”:
Nakon domaćih gostiju te Slovenaca, Nijemaca, Mađara i Čeha kao najuspješnijih turista na Viru, Slovaci su s oko 47 tisuća noćenja i 4,5 tisuća turističkih dolazaka (do 20. rujna 2020.) bili peti najbrojniji inozemni gosti, ali je Vir bio njihovo prvo i najvažnije ovogodišnje odredište na Jadranu. Iako brojke turističkog prometa slovačkih turista na Viru govore o njihovom značajnom padu od preko 60% u odnosu na lanjsku godinu 2019. kada su kao četvrto emitivno tržište bili hit na otoku, treba ih prije svega staviti u kontekst lockdowna, korona krize i posljedične činjenice kako je ovog ljeta najveći broj Slovaka odlučio ostati u svojoj domovini ili godišnji provesti u susjednoj Češkoj. Slovacima je Vir u posljednjih nekoliko godina bio jedno od vodećih odredišta, sve ovo kaže direktor Hrvatske turističke zajednice u Pragu Dubravko Miholić, čiji ured objedinjuje češko i slovačko turističko tržište. Upoznat s navikama, motivima i doživljajima slovačkih turista, posebno kada su u pitanju Hrvatska i otok Vir, direktor Miholić ponudio nam je kontekst ovogodišnjeg uspjeha otoka Vira kod Slovaka.
Kako tumačiti uspjeh Vira kod slovačkih turista Radom virskih turističkih djelatnika i promocijom otoka u Slovačkoj, utjecajem slovačkih influencera i blogera ili pozitivnom pričom koju je uoči sezone odradila slovačka nacionalna televizija? Za uspjeh Vira zaslužni su svi navedeni… zašto to pišem
TravelChannelSk snimao reklamni spot za destinaciju otok Vir
Kako radnici TZO agencije u Hrvatskoj ili baš u Slovačkoj ili Češkoj odrade svoj posao, ipak Slovaci vole sigurnost kod svog ljetovanja. Osjećaj kako u blizini imaju nekog svog je njima neprocjenjiv. Znaju kako za njih postoji “Katica za sve”. Da nije bilo “novog normalnog” bile bi i brojke drugačije.
Blog o viru zazivir.sk ima sve na jednom mjestu kao što sam već gore navela i to je to što trebaju. Moram i malo kritike za Vir. Jest da Vir kao destinaciju promoviram, no ovo što sada napišem nije kritika destinacije nego sustava koji bi trebao, da trebao, biti potpora iznajmljivača. Destinacija otok Vir nema hotele, ima samo male privatne iznajmljivače.
Zato bi posao lokalne turističke zajednice trebao biti usmjeren upravo prema njima kao ruka podrške i savjetovanja. Kao potpora uz različite savjete ili seminare za domaćine koji izdaju gostima svoje apartmane. Toga tu nema danas i bome je jako potrebno, prijeko potrebno. Mnogi domaćini misle još dan danas, da je dovoljno imati samo apartman.
Dobro, da ne skačem iz teme u temu o ovome ćemo drugi put. Hrvatska turistička zajednica ima jasan program, može se pročitati na njihovim stranicama. Nije jasno, ako naglašavaju promidžbu turizma, piše kako Hrvatska turistička zajednica objedinjuje sveukupnu turističku ponudu Republike Hrvatske. Koliko mogu pročitati, spominju hotele, kampove i nautički turizam, a privatne iznajmljivače tek usput spomenu. Tabelarni pregled noćenja po zemljama potreban je za statistike, ali nikako nije dobro neke goste favorizirati, a neke tek tako usput spomenuti.
Činjenica jest kako je Hrvatska je na slovačkom tržištu veoma dobro pozicionirana i predstavlja tradicionalnu i omiljenu turističku destinaciju u koju se Slovaci generacijama vraćaju. Slovačkim turistima ona je morska destinacija broj jedan za provođenje obiteljskog godišnjeg odmora, a također i omiljena destinacija za nautičare. Slovaci vole Hrvatsku zbog pristupačnosti, razvedene obale, lijepih plaža, čistog mora, ekološke očuvanosti, ljepote krajolika, gostoljubivosti, jezične bliskosti i izvrsne mreže autocesta.
Samo trebamo dobro paziti da informacije budu potpune i jasne i da ne stvaraju nekakvu nedorečenost.
Tek sada kreće i borba s medijskim antikampanjama koje su prije svakog ljeta sastavni dio sezone… Morski pas i sve što njih plaši uz povećavanje broja oboljelih, nama ne ide u prilog. Tu nastupa politika i diplomacija države.
Sve su oči uprte na situaciju oko virusa. U slučaju da se negdje i pojavi zaraza nije dobro od toga praviti senzaciju, to će samo nanijeti štetu. Tu bi trebali i domaći mediji biti nama velika podrška jer i oni ipak žive u Hrvatskoj.
I kad sve ovo nestane treba se okrenuti i malo za pred i po sezonu, treba se potruditi da dolaze stariji gosti, a Hrvatska ima uvjete za takve goste. Idealno bi možda bilo pokrenuti akcije branje maslina i slične vansezonske akcije koje su našim Slovacima i Česima jako zanimljive.
Trenutno su atraktivni luxuzni objekti s bazenima – Villa Dora otok Vir sve takve zahtjeve može ispuniti
Što nas očekuje?
Sve prognoze počinju rečenicom “ako”. Tako ću reći, ako se zaustavi virus, a granice se potpuno otvore, Hrvatska može očekivati približan broj čeških i slovačkih turista kao i prošle godine, a na rekord ćemo malo pričekati. No, to je osobno mišljenje i dajem ga s rezervom zbog onog “ako”. No još ne mislim kako bi trebali spuštati cijene jer i kada privatan smještaj bude spreman spustiti cijene kako bi dobio gosta, nameti su nam dosta porasli. Ja, vječni optimist ipak mislim da će Hrvatska imati uspješnu sezonu.
Sve se priprema za nadolazeću sezonu
Za kraj vam tu ostavljam moja pravila kako pravilno baratati s gostima. Osnovno moje je da budem tražen objekt i domaćin je sljedeće:
- Radi sve s nadahnućem.
- Gost je uvijek u pravu.
- Odmor ljeti za mene ne postoji – no ipak kao ugodno društvo svojim gostima na kraju se može za obje strane završiti kao predivan provod.
- Kako sezonu pripremiš u jesen i zimu, tako će ti biti ljeti – moj suprug bi mogao o tome pričati. Jedva da stignemo s mora, ja već krećem pripremati papire tablice i planiram novosti.
- Novac zarađen u sezoni ne razbacuj, nego ga ulaži u dodatnu vrijednost. Posteljine i svakakvih detalja nikad dosta u apartmanima.
- Kad ti najbolje ide, smisli nešto novo što će privući goste, u protivnom slijedi pad. Oprema za bicikle ili danas moderne romobile su opet nešto što gost zna cijeniti.
- Svakoga gosta treba ‘odraditi’, a ne pustiti ga da bude samo ‘broj’’ Lijepi pozdrav, dobro jutro ili osmjeh na licu, čak i kad se vama ponekad ne smije, se lijepo vidi.
- Svaki je turist jednako vrijedan i kavu skuhati valjda zna svatko.
- Ne nameći se gostima, ne dosađuj im, ali uvijek im budi pri ruci. Poneki traže društvo, a poneki mir.
- Najgori gost je nezadovoljan gost. Makar jedanput u turnusu postaviti pitanje je li sve uredu, nikome nije napravilo zlo.
- Pomozi drugom iznajmljivaču, susjedu jer i tebi će pomoć trebati. O tome bi moja prijateljica iz Češke, Vlasta imala puno toga za reći…
O da, da ne zaboravim imate tu moju grupu Dovolenka v Chorvatsku sve što trebate za oglašavanje je imati svoju web stranicu i biti legalni iznajmljivač.
Do idućeg čitanja
Miriam